Buurtbemiddeling is een ideaal middel om bij beginnende overlastsituaties in te zetten. Deze methode brengt buurtgenoten na een conflictsituatie weer met elkaar in gesprek. Onafhankelijke, vrijwillige bemiddelaars helpen om tot een acceptabele oplossing te komen.
Buurtbemiddeling werkt het best in een vroeg stadium en bij niet al te ernstige problemen. Goed getrainde vrijwilligers helpen de partijen om het contact te herstellen en oplossingen te bedenken voor hun conflict.
De bemiddelaars besteden veel aandacht aan het herstel van het contact tussen de partijen. In de praktijk blijken de betrokkenen deze ruimte nodig te hebben voor de erkenning van het probleem, de uitwisseling van emoties en de zoektocht naar een oplossing.
Buurtbemiddeling is vooral goed toepasbaar bij situaties die in beginsel te licht zijn voor formeel optreden door politie en justitie. Denk bijvoorbeeld aan onenigheid over: geluidsoverlast, erfscheiding, overlast door kinderen of huisdieren, vernielingen, rommel, vreemde geuren, parkeeroverlast en bejegening (pesten, roddelen, discriminatie).
Belangrijke uitgangspunten voor een succesvolle toepassing van buurtbemiddeling zijn:
Kijk voor meer informatie in het CCV-dossier Buurtbemiddeling (dit dossier geeft ook een overzicht van lokale buurtbemiddelingsorganisaties) of op Problemenmetjeburen.nl.